F1: De Grand Prix van Japan op Circuit Suzuka
door Tess Stuivenwold

De historie van de Grand Prix van Japan
Het circuit van Suzuka is in 1962 als testcircuit voor Honda aangelegd en sinds 1987 worden er ook Formule 1-races gereden. De race heeft in de Formule 1 een beroemde en beruchte historie. Zo waren er in de eerste jaren van de Grote Prijs van Japan de beroemde clashes tussen Ayrton Senna en Alain Prost. Omdat de race op Suzuka in de eerste decennia vaak later op het programma stond dan tegenwoordig, werden er een aantal wereldkampioenschap-bepalende races gereden. Zo gebeurde het dat de twee legendarische kemphanen elkaar in de edities van 1989 en 1990 bewust van de baan reden in de eerste bocht. Waardoor ze beiden, eerst Prost en daarna Senna, op een nogal onsportieve wijze wereldkampioen werden.
Naast een aantal wereldkampioenschap-bepalende races en veel mooie race momenten heeft het circuit ook een schaduwkant. Zo overleed in 2014 Jules Bianchi na een zware botsing met een shovel op het circuit van Suzuka. De Fransman, die ook de peetoom van Charles Leclerc was, is de laatste coureur in de historie van de Formule 1 die aan de gevolgen van een Formule 1 ongeval is overleden.
Het circuit van Suzuka

Het circuit van Suzuka, dat officieel Suzuka International Racing Course heet, is ontworpen door de Nederlandse ontwerper Hans Hugenholtz en staat bekend als een attractieve baan om op te racen door zijn veelzijdigheid. Het 18 bochten tellende circuit is het enige circuit op de Formule 1 kalender die in de vorm van een 8 gemaakt is en ligt daarnaast ook op een helling. Rond het 5,8 kilometer lange circuit is een groot amusementspark, iets wat weer voor mooie beelden kan zorgen in contrast met het asfalt.
De start/finishlijn ligt aan het begin van het rechte stuk en het loopt er nogal bergafwaarts wat natuurlijk helpt om snelheid te maken. Na dit lange stuk, dat ook de enige DRS-zone op dit circuit is, volgen er aantal snelle bochten waar het gaspedaal flink ingetrapt kan worden. In de tweede sector is het echter oppassen geblazen. In dit deel van het circuit zitten een aantal verraderlijke bochten en een haarspeldbocht. De derde en laatste sector van de baan is wat meer vloeiend en op dit stuk is ook de DRS-detectiezone.
Het programma van dit weekend

Door het tijdsverschil zullen de racefans wederom vroeg uit de veren moeten om alles te kunnen volgen. De eerste en tweede vrije trainingen vinden plaats op vrijdagmorgen, de derde vrije training en de kwalificatie zijn op zaterdagmorgen en de hoofdrace is op zondagmorgen.
Datum | Activiteit | Nederlandse starttijd |
---|---|---|
Vrijdag 4 april | Vrije training 1 | 4:30 |
Vrijdag 4 april | Vrije trainng 2 | 8:00 |
Zaterdag 5 april | Vrije training 3 | 4:30 |
Zaterdag 5 april | Kwalificatie | 8:00 |
Zondag 6 april | Race | 7:00 |
Doordat dit nog maar de derde race van het seizoen is en het puntenverschil minimaal is, is er nog van alles mogelijk in het kampioenschap. Kan Max Verstappen, die de laatste drie edities van de Grand Prix van Japan wist te winnen, zich revancheren na de magere start van dit seizoen? En wat te denken van de coureurs van Ferrari? Lees voor meer informatie en actualiteiten ook onze Formule 1 voorspelling over dit raceweekend.