F1: de Grand Prix van China op het Shanghai International Circuit
door Tess Stuivenwold

De historie van de Grand Prix van China
De race op het Shanghai International Circuit staat sinds 2004 op de Formule 1 kalender en kent een indrukwekkende erelijst. Zo won Michael Schumacher in 2006 zijn laatste Grote Prijs in zijn carrière op deze baan, wist Fernando Alonso de race met een Renault (2005) en in een Ferrari (2013) tweemaal te winnen en is Lewis Hamilton veruit de meest succesvolle coureur in de geschiedenis van de race in China. De zevenvoudig wereldkampioen wist maar liefst zes keer als eerste over de finishlijn te komen in Shanghai.
De Grand Prix van China werd, na een afwezigheid van 3 jaar door Corona, vorig seizoen gewonnen door Max Verstappen en staat nog zeker tot 2030 op de agenda in het Formule 1 programma.
Het circuit van Shanghai International Circuit
Het circuit van Shanghai International Circuit is ontworpen door de Duitse racebaan architect Hermann Tilke en is erg populair onder de coureurs en de toeschouwers. Dit komt mede doordat er tussen de in totaal 16 bochten tellende baan een aantal scherpe langzame bochten zitten maar ook een aantal lange rechte stukken en snelle bochten. Door deze mix van eigenschappen is er vrijwel altijd wel een gaatje om in te halen en kan elk foutje grote gevolgen hebben.
Een leuk feitje van het Shanghai International Circuit is dat de baan gebaseerd is op het Chinese karakter ´shang´ van Shang-hai. Verder is het circuit net geen vijf en een half kilometer lang, er worden 56 rondes tijdens de race op zondag gereden en het heeft twee DRS-zones. Dit alles maakt deze Grand Prix van China een lange vermoeiende race die veel gaat vragen van de coureurs en hun bolides.
Het programma van het weekend
Doordat er dit raceweekend ook een sprintrace gereden gaat worden ziet het programma er iets anders uit dan vorige week in Australië. Op vrijdagmorgen vroeg is er een vrije training en later in de ochtend is de sprintkwalificatie. De sprintrace zelf is op zaterdagmorgen vroeg en later die ochtend is de kwalificatie voor de hoofdrace. Deze hoofdrace wordt op zondagmorgen gereden.
Datum | Activiteit | Nederlandse starttijd |
---|---|---|
Vrijdag 21 maart | Vrije training 1 | 4:30 |
Vrijdag 21 maart | Sprint kwalificatie | 8:30 |
Zaterdag 22 maart | Sprintrace | 4:00 |
Zaterdag 22 maart | Kwalificatie | 8:00 |
Zondag 23 maart | Race | 8:00 |
Het lijkt in meerdere opzichten weer een interessant raceweekend te worden. Kan bijvoorbeeld Lando Norris dit weekend wederom Max Verstappen voorblijven? En wat te verwachten van de combinatie Hamilton/Ferrari na het teleurstellende debuut van vorige week? Kijk voor meer informatie over de GP van China naar onze formule 1 voorspelling voor dit weekend.